Friday 3 October 2014

JANGAN PANDANG PADA RUPA

Pada petang 2.10.2014, saya dan suami ke Putrajaya untuk menziarahi ayah dan mak mentua yang berada di rumah kakak iparku di Presint 11.  Alhamdulillah, semuanya sihat.  Dalam perjalanan balik ke Salak Tinggi saya menyuarakan hasrat hati saya ingin makan burger.  Beliau mencadangkan 'Monster Burger' kiosk di hadapan Hotel Empress. 
 
Sepasang suami isteri yang menjalankan perniagaan burger itu.  Isterinya seorang yang begitu merendah diri.  Sebenarnya saya pertama kali datang ke kiosk burger ini.  Kecil dunia ini, suami kak Misriah adalah kawan suami saya rupanya.  Walau bagaimanapun, beliau sudah lama berhenti kerja dan berniaga sepenuh masa. 

Penampilan Kak Misriah yang sederhana itu tiada siapa akan menyangka beliau adalah seorang usahawan wanita yang berjaya.  Tidak lokek dengan ilmu perniagaan yang beliau ada untuk dikongsi dengan saya walaupun saya tidak kenal dengannya.  Saya dapat merasai kejujuran beliau kerana beliau bermula dari bawah dan dari keluarga yang susah.  Berkat kesabaran dan berdikit-dikit, sekarang beliau mempunyai rangkaian perniagaan yang boleh dibanggakan.  Kak Misriah hanya menemani suaminya sahaja di gerai dan menolong jika pelanggan ramai.  Kejujuran dalam sebuah perhubungan amat penting.  Sesungguhnya orang yang berkasih sayang kerana Allah amat tinggi darjatnya.

 

No comments:

Post a Comment